Een strakke verzekering of een hypermodern beveiligingssysteem?


Een inbraak in je bedrijf, je wagen of op je computer. Er zijn leukere dingen in het leven.
Om er zeker van te zijn dat inbrekers je het leven niet té zuur maken, overweeg je best een gepaste verzekering.
En dat kan tegenwoordig in alle maten en modellen.
Ondernemen in het huidige economische klimaat, het is al geen lachertje. Laat staan dat een stelletje inbrekers het dan nog eens op je middelen gemunt hebben. Dat kan gaan om een gestolen bedrijfswagen, maar ook de klanten- of productdata op je computers of de juwelen in je etalage kunnen van de ene dag op de andere weg zijn. Investeren in beveiliging dan maar? Of toch maar je oor te luisteren leggen bij Belfius Verzekeringen?
Het is niet altijd gemakkelijk om tussen beide zaken een goed evenwicht te vinden. Want je kan eindeloos veel geld geven aan de beste sloten, de nieuwste camera’s en de gevoeligste alarmsystemen. Maar dan is het risico op inbraak zo klein dat je eigenlijk geen verzekering meer nodig hebt. Je kan de rollen echter ook omkeren, en al je centen spenderen aan een complete verzekering. Want, denk je, als ze dan inbreken, krijg ik al mijn geld toch terug?
“Zo simpel is het niet”, stelt Gust Luyckx, manager Arbeidsongevallen, Aansprakelijkheid en preventie bij Belfius Public & Corporate Insurance. “We stellen altijd een aantal voorwaarden op waar je aan moet voldoen. Zo zal een garage die dure wagens verkoopt niet gemakkelijk een goede verzekering kunnen krijgen als ze zelf niet bijvoorbeeld investeert in een goed sleutelbeheer, stevige poorten of nachtbewaking via camera’s of zelfs personeel. Het risico mag niet té groot zijn. Hetzelfde geldt voor autodiefstal. We verwachten van onze klanten dat ze hun gezond verstand gebruiken. Je wagen niet goed afsluiten in het centrum van een grootstad bijvoorbeeld, is vragen om bestolen te worden.”
Dat meer en meer bedrijven inzetten op een goede basisbeveiliging, is dus niet abnormaal. Maar soms is het gewoon moeilijk om dat te organiseren. Denk maar aan uitbaters van nachtwinkels of tankstations. Zij verkopen de ideale buit: alcohol en sigaretten. Bovendien zijn ze ’s nachts geopend, als er weinig bewaking is op straat. En een grote poort rond hun gebouw plaatsen, is niet meteen een optie. Vaak liggen deze zaken dan nog eens vlakbij snelwegen, de beste vluchtroutes voor inbrekers.
Een inbraak of diefstal is dus helemaal niet aangenaam omdat je er in vele gevallen veel geld mee verliest. Maar vergeet niet dat zoiets ook emotionele gevolgen kan hebben. Een juwelier bijvoorbeeld, die bij de zoveelste inbraak bedreigd werd met wapens. Of een werknemer die ziet hoe zijn collega verpletterd geraakt tussen een machine.
Bij Belfius krijg je bij elke verzekeringspolis – ongeacht over welk product het gaat – gratis psychologische hulp. De bank werkt samen met een vast team psychologen dat in heel België kan opgeroepen worden voor traumazorg. Lucykx: “Zij zorgen voor opvang gedurende de eerste 48 uur na de feiten. We hebben dit bijvoorbeeld al toegepast bij bankovervallen en verkeers- en arbeidsongevallen. Het is iets dat als heel belangrijk wordt gezien door onze klanten. Na deze 48 uur krijg je verdere medische doorverwijzing.”
Soms zit er dus meer in je verzekering dan je denkt. Maar je wil natuurlijk ook niet te veel betalen voor extra’s die je eigenlijk niet nodig hebt. Heb je er geen vertrouwen in? Geen nood. Sinds dit jaar werd het Europese MIFID II-reglement verscherpt. Dat betekent dat elke verzekeraar je voldoende transparantie moet bieden. Bij Belfius hebben ze hun manier van werken al aangepast. Luyckx: “We peilen bij de klant nog meer naar zijn behoefte.
We laten hem een vragenlijst invullen waarmee duidelijk wordt wat hij wel en niet wil gewaarborgd zien. Verder zijn er productfiches. Daarop geven we heel duidelijk aan wat wel en niet gedekt is. Zo vermijden we discussies achteraf.”
Naast de gekende verzekeringen is er ook een nieuwe grote uitdaging voor de verzekeringssector, namelijk dat van de digitale wereld. Want inbraken hoeven zich al lang niet meer te beperken tot auto’s en woningen, maar kunnen ook plaatsvinden op onze computers en mobiele devices. Wat als een hacker belangrijke data bewerkt of toegang heeft tot bedrijfsgeheimen?
Luyckx: “Op dat vlak staat de hele markt nog in zijn kinderschoenen. Momenteel zit de wedersamenstelling van gegevens meestal in een All risk polis voor de PC’s inbegrepen. Als je bijvoorbeeld door diefstal of corruptie verplicht bent om alle data terug in te geven, dan kan je daar een vergoeding voor krijgen. Dat geldt zowel voor gegevens die je manueel moet ingeven, als een database die je digitaal terug kan activeren.”
Voor reputatieschade of manipulatie van software beginnen er ook polissen op de markt te komen. De grote vraag die er nu al naar is, zal immers blijven stijgen. Een uitdagende maar veelbelovende toekomst wordt het dus, voor de verzekeringssector.
Bron: Belfius Bank - Belfius Banque
Copy: Inbraaksafe
Reacties (0)
Geen reacties gevonden.

Hulp nodig?
We helpen u asap verder via 0477/541412 (Wilfried)
Of mail ons via inbraaksafe@gmail.com
Copyright © 2014-15 Inbraaksafe BV
Inbraaksafe® is een geregistreerd merk